Craniosacraal therapie

Het woord cranio-sacraal therapie komt van cranium, wat schedelbeen betekent en sacrum, wat heiligbeen betekent. Cranio-sacraal therapie is ontstaan uit de osteopathie.

Craniosacraaltherapie spoort spanningen en blokkades op, die in het lichaam opgeslagen zijn.
Door middel van subtiele aanraking nodigt craniosacraal therapie u uit om spanningen weer los te laten. Deze therapievorm verbetert de functies van het centrale zenuwstelsel, lost de negatieve effecten van stress op, verhoogt de weerstand tegen ziekten en zorgt ervoor dat u beter in uw vel gaat zitten.

Het lichaam bestaat uit drie verschillende soorten vocht: cranio-sacraal vocht, bloed en lymfekliervocht. Cranio-sacraal vocht wordt ook wel liquor genoemd.

Dit hersenvocht heeft een ritme wat wordt gecreëerd door een pompsysteem diep binnenin de hersenen. De schedelbotten zetten zich uit, waarna de wervels licht van elkaar geduwd worden, waarna het sacrum naar onderen en vervolgens naar binnen roteert. Dit ritme uit zich als een uitdijende en inkrimpende golf die overal in het lichaam voelbaar is.

Tijdens de cranio-sacrale therapie worden de klachten behandeld via het bindweefsel, waardoor het lichamelijke en emotionele functioneren verbetert. Het zelfgenezend proces in het lichaam wordt in gang gezet en beperkingen in het weefsel kunnen zich weer zelfstandig herstellen. Het cranio-sacraal ritme wordt tijdens de therapie gevoeld en ook blokkades zijn voelbaar. Door het ritme te voelen en er in mee te gaan, ontstaat er een diepe ontspanning bij de zorgvrager. Elk orgaan zit in een soort ‘zakje’, welke in direct contact staat met het zenuwstelsel. Als er ergens chronische spanning in het lichaam aanwezig is, zal dit ‘zakje’ verhard zijn. Er wordt getracht deze verharde ‘zakjes’ hun soepelheid terug te geven.

Klachten waarbij cranio-sacraal therapie kan helpen zijn;

• rugklachten
  • S.I.
  • duizeligheid
  • oorsuizingen
  • burn-out
  • hoofdpijn/migraine
  • chronische pijn en vermoeidheid
  • huilbaby
  • klachten na een bevalling
  • klachten na een whiplash
  • leer-, gedrags- en concentratieproblemen
  • dyslexie
  • nek- en schouderklachten
  • lusteloosheid
  • aangezichtspijn
  • hyperactiviteit
  • bekkeninstabiliteit
  • slaapstoornissen
  • stress
  • posttraumatische klachten.

Na de behandeling kan er een toename van de klachten worden ervaren omdat iets in het lichaam worden losgemaakt, die erna doorwerken als een domino-effect. Er zal verbetering en ontspanning optreden na dit zelfregulerende proces van het lichaam.